Wie Jesse is

Jesse Klaver is sinds 2010 Tweede Kamerlid voor GroenLinks en sinds 2015 fractievoorzitter.

Als meest progressieve oppositieleider heeft hij in de Kamer onderwerpen als belastingontwijking en de oneerlijke verdeling van vermogen op de agenda gezet. Hij was een van de auteurs van de historische Klimaatwet, die in 2019 werd aangenomen door een meerderheid van de Kamer. Daarnaast strijdt Jesse al sinds het begin van zijn Kamerlidmaatschap voor eerlijke en inclusieve politiek. Hij staat voor verbindende, maar uitgesproken politiek. Doelgericht en inclusief. Jong van geest, maar ervaren in het parlement.

Waar Jesse vandaan komt

Jesse Klaver werd op 1 mei 1986 geboren in Roosendaal. Zijn moeder was van Nederlands-Indische afkomst, zijn vader is Marokkaans. Sinds het overlijden van zijn moeder in 2017, heeft Jesse weer contact met zijn vader en zijn Marokkaans-Nederlandse broertje en zusjes.

Jesse groeide op zonder zijn vader, in een sociale huurwoning in de wijk Westrand. Hij werd opgevoed door zijn moeder en zijn grootouders.

Hij verliet de middelbare Vrije School in Prinsenbeek met een vmbo-diploma. Daarna studeerde hij Social Work aan de Avans Hogeschool in Den Bosch.

In zijn studententijd werd Jesse voorzitter van DWARS, de jongerenorganisatie van GroenLinks. Daarna was hij voorzitter van de vakbond CNV-Jongeren en het jongste lid van de Sociaal Economische Raad (SER) ooit.

Van Kamerlid tot fractievoorzitter

In 2010 werd hij gekozen als Tweede Kamerlid voor GroenLinks. In 2015 werd hij de jongste partijleider in de geschiedenis van de Nederlandse politiek en leidde hij GroenLinks naar een historische zege van 14 Kamerzetels in de Tweede Kamerverkiezingen van 2017

Jesse is geboren en getogen in Brabant, maar woont nu met zijn vrouw Jolein en hun drie zoontjes in Den Haag. In zijn vrije tijd klust hij graag aan zijn huis en tuin of maakt hij speelgoed voor en met zijn zoontjes. Jesse is luie spits in het zaalvoetbalteam van de GroenLinksfractie. Daarnaast houdt hij van wandelingen door het bos of op het strand van Scheveningen.

Jesse Klaver staat met een glimlach bij zijn stoel in de Tweede Kamer

Waar Jesse voor staat

Jesse strijdt voor gelijkwaardigheid van iedereen, een ambitieuzer klimaatbeleid, een duurzamere arbeidsmarkt, een waardevollere publieke sector en voor volkshuisvesting, om zo tot een gedeelde toekomst van Nederland te komen

In de Tweede Kamer verzet Jesse zich tegen het economisme: het idee dat alle vraagstukken teruggebracht (kunnen) worden tot een financieel-economische kwestie. Mensen worden cijfers en er wordt alleen maar gedacht in de oplossing: meer markt, minder overheid, meer groei. Volgens Jesse moet dit anders nu het failliet van het neoliberaal denken is gebleken. We moeten van welvaart naar welzijn, van meer voor minder mensen, naar genoeg voor alle mensen.

Waar Jesse in zijn beginjaren bekend stond om zijn jeugdige lef, is hij door zijn ervaring nu een stabiele stuwende kracht op links. Hij gelooft in een sterke progressieve samenwerking om echte positieve verandering voor elkaar te krijgen. Hij ziet dat de meeste mensen vooral een gezonde, gelijkwaardige en vredige wereld willen. Jesse is onbevreesd pro-vluchteling en anti-establishment.

Jesse voor groep demonstranten

Meld je aan voor Jessemail en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.