Mensen reizen graag. Reizen maakt je wereld groter en geeft je de kans om nieuwe plekken te ontdekken. En dat doen we met zijn alleen steeds vaker. De luchtvaart is sterk gegroeid, maar gaat over de grenzen van klimaat, natuur en omwonenden heen. Voor de coronacrisis was 40% van de vluchten op Schiphol naar afstanden binnen 750 km. Daar is dus veel klimaatwinst te boeken! Nederland heeft een sterk, snel en internationaal spoornetwerk nodig zodat de trein hét alternatief wordt voor vliegen binnen Europa. Daar is veel voor nodig: snellere treinen, extra spoor, één plek waar je tickets kan boeken en comfortabele nachttreinen.

Wanneer we tussen Europese hoofdsteden een hogesnelheidslijn aanleggen waardoor treinen 300 – 350 km/u kunnen rijden, dan kunnen treintijden spectaculair dalen. Vaak zullen treinen dan zelfs sneller zijn dan het vliegtuig. Als we het HSL netwerk uitbreiden door heel Europa dan kun je, volgens een studie van Royal HaskoningDHV, in 3,5 uur van Amsterdam naar Kopenhagen, in iets meer dan 5 uur ben je in Milaan en in minder dan 4 uur sta je in Praag. Natuurlijk, HSL lijnen liggen er niet volgend jaar, maar we moeten snel aan de slag om dit in de toekomst mogelijk te maken.

Dit is ons vijfpuntenplan om Nederland on track te krijgen

1. Vaker & sneller naar het zuiden en naar Engeland

• Naar Brussel, Londen en Parijs van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, ieder uur een trein. Dat nemen we als inspanningsverplichting op in de concessie van de NS. Elk jaar komen er één of twee extra diensten bij.
  • We halen de technische problemen uit de HSL Zuid naar Antwerpen en zetten ons in voor hogere snelheden tussen Antwerpen en Brussel.

ons vijfpuntenplan om Nederland on track te krijgen

2. Beter en sneller spoor naar Duitsland

• Een regionale intercity via Hengelo naar Münster, Osnabrück en verder.
  • De intercity van Amsterdam naar Heerlen, rijdt door tot de Aken en heeft zo aansluiting op diverse lange afstandstreinen en nachttreinen.
  • Investeren in het spoor tussen Utrecht en Arnhem zodat we met 200 km/h kunnen aansluiten op het Duitse hogesnelheidsnet. Dat scheelt al snel een uur op Berlijn.
  • We versnellen ook Eindhoven-Düsseldorf naar 200 km/h, zodat ook zuid Nederland is aangesloten op het Duitse hogesnelheidsnet. Daarmee zijn we verbonden met Oostenrijk, Zwitserland en Italië. We werken hiervoor intensief samen met de Duitsers en versnellen de noodzakelijke aanpassingen aan de infrastructuur.
Voorgestelde Internationale/Europese HSL-netwerk voor Amsterdam

3. We ontsluiten het spoor naar het noorden

• We investeren in een versnelling van het spoor naar Groningen en nemen daarbij de Lelylijn als uitgangspunt. We financieren dit uit het Klimaatfonds van 60 miljard.
  • We dringen bij Duitsland aan dat de kapot gevaren Friesenbrücke over de Eems zo snel mogelijk wordt vervangen, zodat de trein weer naar Bremen en Hamburg kan.
  • Via  de hoge snelheidslijn naar Hamburg sluiten we aan op Kopenhagen en Malmö.

4. Meer nachttreinen

• Deze winter rijdt –dankzij een voorstel van GroenLinks- de eerste nachttrein naar Wenen. We sluiten aan bij de plannen van de Zweedse, Oostenrijkse en Zwitserse spoorwegen, zodat we op korte termijn naar Zurich,  Malmö en Kopenhagen kunnen reizen met de nachttrein.
  • Nederland werkt samen met de Franse, Italiaanse en de Spaanse overheid voor nieuwe nachttreincorridors. Dit betekent een nachttrein naar Nice, Barcelona, Madrid, Milaan en Rome.
  • We stellen een opstartsubsidie ter beschikking en melden deze corridors aan voor het Europese spoor- en transport netwerk.

5. Internationaal HSL netwerk: Europese topprioriteit

• Er komt een betere Europese coördinatie die de belangrijke ontbrekende schakels in het bestaande netwerk wegwerkt.  Nederland vormt hiervoor met omliggende landen een Europese spoorgroep, die afspraken maakt over de prioritering van verbindingen en corridors.
  • We werken Europees samen aan vervolmaking van het netwerk van snelle treinen die de belangrijkste steden verbinden. Er moet een groot Europees programma komen dat de trajecten van Europees belang gaat financieren. Het internationale belang overstijgt het regionale belang. Nieuwe routes worden prioritair voor 300+ km/h aangelegd met slechts om de 200-300km een halte. We voeren een Europese kerosineaccijns in die geld genereert voor de aanleg van een Europees HSL-net. Daarmee kunnen we de komende twee decennia duizenden kilometers HSL aanleggen.
  • Een treinticket boeken moet net zo makkelijk worden als een vliegticket boeken. We zorgen dat het makkelijker wordt om tickets te boeken doordat alle Europese Spoorwegen informatie met elkaar delen en gezamenlijke standaards gebruiken. Nederland neemt het initiatief.
Internationale trein

Petitie: Meer treinen, minder vliegen

Maak van de trein de goedkoopste én makkelijkste optie voor reizen tot 750 km.