In de wandelgangen is de sfeer gematigd positief. De signalen hier in Durban geven aan dat de impasse over het Kyoto-protocol en de weg naar een bindend klimaatakkoord mogelijk voor het eind van deze week gebroken kan worden. Voorzitter van de klimaattop Nkoana-Mashabane en VN-klimaatchef Figueres zeiden gisteren dat een vervolg op het Kyoto-protocol geen vraag meer is van of maar van hoe. Bijvoorbeeld over hoe lang een tweede Kyoto-periode zal zijn: vijf of acht jaar.

China

Het positieve nieuws dat China, de grootste CO2-uitstoter, verklaarde om zich onder bepaalde voorwaarden te willen verbinden aan een akkoord., leverde voorzichtig optimisme op. Het nieuws werd echter meteen de grond ingeboord door de Europese Commissie. Volgens de Europese Commissie is de positie van China “niets nieuws” en moeten we de mediaberichten met een korreltje zout nemen. Grote vraag is namelijk of China ook daadwerkelijk bereid is om zelf bindende klimaatafspreken op zich te nemen. China gaf geen antwoord op deze vraag in de persconferentie gisteren en de Europese Unie denkt daarom dat ze net zo goed zouden kunnen bluffen.

Verenigde Staten en India

Ondertussen blijven de Verenigde Staten dwarsliggen, onder andere door China's voorwaarden meteen weg te zetten als onacceptabel. Alle vooruitstrevende landen vinden daarom dat de VS zich afzijdig moeten houden zodat ze de onderhandelingen tenminste niet frustreren. De VS isoleren als grote lastpost kan helpen. Om deze situatie te voorkomen proberen de VS momenteel steun te vinden bij India, dat ook niet klaar is voor een nieuwe bindende overeenkomst. India wil vooral benadrukken dat het niet zo rijk is als bijvoorbeeld China en dat het nog niet klaar is om aan bindende klimaatdoelen te voldoen.

Voorspellen

Het is nog te vroeg om de uitkomst van de klimaattop te voorspellen, want het kan nog alle kanten op. Eén verkeerde opmerking, slecht leiderschap van de Zuid-Afrikaanse voorzitter of te weinig tijd: dit kan allemaal de uiteindelijke overeenkomst verpesten. En ondertussen is er nog geen oplossing voor het grote probleem: het feit dat we te weinig doen om klimaatverandering tegen te gaan. De temperatuur kan wereldwijd met vijf graden stijgen als we de uitstoot van CO2 niet indammen. Een bindend klimaatakkoord dat alle vervuilers tot acties dwingt is daarom hard nodig en de verlenging van het Kyoto-protocol is slechts een kleine stap in de goede richting. Vooralsnog stort iedereen zich echter op het laatste, want grote stappen zijn vooralsnog onmogelijk gebleken.

Alternatieve update

Deze alternatieve update van de onderhandelingen wilden we je niet onthouden.

In de media

Bas Eickhout vertelde vannochtend op Radio 4 bij De ochtend van Vier over de laatste stand van zaken.

Lees het laatste nieuws over de klimaattop in Durban in ons dossier Klimaat.