Europese landen hebben beloofd om in 2020 hun CO2-uitstoot met twintig procent terug te brengen. Namens het Europarlement werkt Bas Eickhout nu aan een update van de regels om de beloftes op klimaatbeleid te kunnen meten en zo landen aan hun afspraken te houden. Eickhout is van plan om ook de tussenstappen naar tachtig procent minder uitstoot in 2050 wettelijk vast te leggen. De milieucommissie van het Europees Parlement stemde woensdag al in met de voorstellen.

Eickhout: “Met mooie beloftes redden we het klimaat niet. We moeten onze afspraken transparant en controleerbaar maken. Het is cruciaal om goed te meten of de Europese Unie zich aan haar beloftes houdt.”

Tussenstappen naar min tachtig procent

De milieucommissie van het Europarlement is het eens met het voorstel van Eickhout om de tussenstappen naar tachtig procent minder uitstoot in 2050 vast te leggen in Europese wetgeving. “Ik wil dat de EU-lidstaten in ieder geval dat doen wat minimaal noodzakelijk is om klimaatverandering tegen te gaan: veertig procent minder uitstoot in 2030 en zestig procent minder in 2040”, stelt Eickhout. Via de voorstellen van Eickhout kan de Europese Unie de blokkade van Polen op beter klimaatbeleid omzeilen.

Transparantie over toegezegde hulp

In de wetgeving staan ook voorstellen voor meer transparantie over de toegezegde hulp aan arme landen om zich te wapenen tegen de gevolgen van klimaatverandering. Europa is daarin een van de grootste donors. “Nu rapporteren EU-landen op eigen houtje over hun bijdrage, terwijl Europa als één blok onderhandelt op de klimaattoppen”, legt Eickhout uit. “Duidelijk over de totale bijdrage van Europa aan ontwikkelingslanden zal onze positie in de onderhandelingen flink verbeteren.”

Uitstoot van scheepvaart

Tenslotte wil Eickhout in zijn voorstellen dat de gegevens over de uitstoot van scheepvaart beter worden bijgehouden: “Over de CO2-uitstoot van schepen die aankomen of vertrekken uit Europese havens is nog onvoldoende bekend, maar die informatie is nodig om goede wetgeving te maken die de uitstoot op zee kan terugbrengen.” Nu wacht de scheepvaartsector nog op wereldwijde afspraken  om hun uitstoot te verminderen, maar Europa heeft al gezegd dat het met eigen wetgeving komt als er volgend jaar geen wereldwijde afspraken liggen.

Verder traject

Na de stemming in de milieucommissie zal Eickhout namens het Europees Parlement proberen om overeenstemming te bereiken met de raad van Europese ministers in een zogenaamd akkoord in eerste lezing. Volgend jaar zou de nieuwe wetgeving dan al in werking moeten treden.