Europarlementariër Bas Eickhout: “Groen herstel uit de coronacrisis mag geen holle frase blijven. Het is cruciaal dat we de miljarden die we inzetten om de economische schok te dempen, gebruiken om de klimaat- en biodiversiteitscrisis af te wenden.”

Groene taxonomie

Dankzij voorstellen van Eickhout wil het Europarlement dat de groene taxonomie leidend wordt voor het meten van het 40 procent-doel voor duurzaamheid en om te toetsen of een investering schadelijk is. Deze taxonomie geeft veel preciezere eisen aan duurzaamheid dan het huidige systeem dat gebruikt wordt om de duurzaamheidsdoelen te meten. Het voorstel van GroenLinks om fossiele investeringen expliciet uit te sluiten van het gehele herstelfonds haalde het niet.

Eickhout: “Nu moeten we zorgen dat de Europese Commissie de duurzaamheidschecks streng toepast in de beoordeling van aanvragen voor geld. Er mag geen euro aan belastinggeld naar gas of andere vervuilende investeringen gaan.”

Hervormingseisen

Nu het Europees Parlement en de EU-landen beide een standpunt hebben ingenomen over het herstelfonds, beginnen de onderhandelingen over de definitieve regels naar verwachting nog deze week. Naast de regels over duurzaamheid, zullen ook de hervormingseisen en de rol van het Europees Parlement in toekenning van het geld, onderwerp van discussie zijn. Pas als het Europees Parlement en de EU-ministers akkoord zijn, kan het herstelfonds in werking treden.