Nu de ‘WW-uitkering’ – de wachtgeldregeling - voor politieke ambtsdragers alsmede hun pensioenvoorziening centraal worden vastgelegd in het wettelijk kader van de Appa, vindt GroenLinks het opportuun de gehele regeling nogmaals tegen het licht te houden. Enerzijds bevat de huidige wachtgeldregeling onnodige en te riante elementen. Anderzijds is er een gebrek aan mogelijkheden voor politieke ambts-dragers met betrekking tot zwangerschapsverlof, zorgverlof en vergelijkbare regelingen, die voor de meeste werknemers in Nederland steeds gebruikelijker worden.

De wachtgeldregeling, in het bijzonder die voor tweede kamerleden, doorstaat een vergelijking met de WW niet. Niet alleen is het uitkeringspercentage bij aanvang hoger en is de maximale grondslag van de WW (maximum-dagloon) beduidend lager dan de grondslag voor de wachtgeldregeling, ook ontbreekt een sollicitatieplicht en valt de vergelijking wat betreft de uitkeringsduur ten voordele van de politieke ambtsdragers uit. Bovendien functioneert de wachtgeldregeling vaak als een basisinkomen en mag er ongetoetst tot 100% worden bijverdiend. Ook is het merkwaardig dat enerzijds de arbeidsparticipatie van ouderen zo nadrukkelijk door het kabinet afgedwongen wordt door bijvoorbeeld het terugdringen van bestaande VUT-regelingen, terwijl het anderzijds voor oud-kamerleden die de leeftijdsgrens van 50 zijn gepasseerd mogelijk blijft om aanspraak te maken op een wachtgeld tot hun 65ste jaar. Zeker nu het kabinet de pensioenopbouw tijdens de wachtgeldperiode mogelijk maakt, ontbeert met name dit aspect van de wachtgeldregeling voldoende maatschappelijke en politieke legitimatie.

GroenLinks vraagt het kabinet een nieuwe regeling te ontwerpen waarin onvrijwillige werkloosheid van politieke ambtsdragers wordt verzekerd tegen algemeen aanvaarde condities waaronder een sollicitatieplicht voor oud-leden die jonger zijn dan 57,5 jaar en voor wie niets een herintreding tot de arbeidsmarkt in de weg staat. Tegelijkertijd dienen reeds bestaande verlofregelingen geopend te worden voor politieke ambtsdragers. Zij denken hierbij bijvoorbeeld aan zwangerschapsverlof, mogelijkheden tot het opbouwen van pre/deeltijd-pensioen, recht op een sabbatical leave etc. Op deze wijze zou de wachtgeldregeling gemoderniseerd kunnen worden.

Kees Vendrik