GroenLinks presenteert pakket wijzigingsvoorstellen voor Burgerlijk Wetboek.

Huurders die collectief hun woning willen verbeteren, moeten de verhuurder hiertoe kunnen dwingen. Indien een meerderheid van de huurders bijv. nieuwe kozijnen wil, of een lift wil laten aanbrengen, dan moet de verhuurder deze wens uitvoeren. Hiermee wordt aangesloten bij het recht dat Verenigingen van Eigenaren hebben bij collectieve renovatie. De Tweede-Kamerfractie van GroenLinks stelt dit huurders-initiatiefrecht voor in een pakket wijzigingsvoorstellen bij het Burgerlijk Wetboek, dat aanstaande maandag wordt besproken.

Het initiatiefrecht

Het huidige regime voor groepen huurders stelt, dat zij enkel een instemmingsrecht hebben bij voorstellen tot woningverbetering door de verhuurder: slikken of stikken dus. GroenLinks is van mening dat, ongeacht de eigendomsvorm, bewoners het recht dienen te hebben te investeren in hun woning. In de amenderingen van GroenLinks wordt dit recht gecreëerd: In overleg met elkaar en met de huisbaas, kunnen groepen huurders dan afwegen of zij een paar tientjes extra huur willen opbrengen voor nieuwe kozijnen of een modernere warmwatervoorziening. Hetzelfde geldt voor het service-pakket, zoals de instelling van een huismeester of een snelle internetverbinding via de kabel. Indien 70% of meer van de bewoners een goed voorstel doen, is de verhuurder verplicht dit uit te voeren.

Klussen in vrijheid

De GroenLinks-fractie vindt dat huurders, net als eigenaar-bewoners, de vrijheid dienen te krijgen hun huis aan de eigen woonwensen aan te passen. Ook hiertoe wordt een aantal voorstellen gedaan. Zo moeten aanpassingen aan de woning, die geen waardedaling tot gevolg hebben, altijd worden toegestaan door de verhuurder. Het ouderwetse, uit 1838 stammende, principe van ‘terugbrengen in oude staat’ behoort hiermee tot het verleden. En daarmee ook een van de grootste ergernissen uit de “Klachten-Top-10” van de Nederlandse Woonbond.

Bovendien wil GroenLinks het klussen door huurders stimuleren middels de “Rug van Remkes”: hypotheekrente voor woningverbetering is aftrekbaar, dus een subsidie van bijv. duizend gulden aan klussende huurders is zeker te rechtvaardigen.

Maandag Wetgevingsoverleg

Bij de vaststelling van het nieuwe huurrecht, maandag aanstaande, zal GroenLinks bovenstaande voorstellen inbrengen. De rode draad hierbij is dat ‘woongenot’ niet afhankelijk mag zijn van eigendomsverhoudingen. Huurders zijn zelfstandige woonconsumenten. Met het pakket wijzigingsvoorstellen van GroenLinks komen zij in de gelegenheid om aan de gewenste kwaliteitsverbetering van de huursector zélf inhoud te geven.

Ineke van Gent