GroenLinks doet een dringend beroep op PvdA, D66 en CDA steun te geven aan haar voorstel om bij voorjaarsnota de dreigende halvering van het budget van COA ongedaan te maken, ten einde de bouw van kleinere asielcentra mogelijk te maken.

GroenLinks is sinds geruime tijd voorstander van het verkleinen en het flexibel maken van de asielzoekerscentra. De massale opvangcentra, waar minimaal 350 mensen moeten worden gehuisvest, zijn slecht voor het welzijn van asielzoekers en doen een te groot appèl op de draagkracht van dikwijls zeer kleine gemeenten.

GroenLinks is verheugd over de ommekeer van PvdA en D66, die nu alsnog kleinere centra mogelijk willen maken, maar vraagt zich sterk af of beide partijen ook bereid zijn de financiële consequenties hiervan te aanvaarden. Het belangrijkste argument van de staatssecretaris van justitie tegen de aanbouw van kleinere centra was gelegen in de hoge kosten. Of beter gezegd, in zijn vrees dat daarmee de voorgenomen bezuinigingen op het COA in gevaar komen.

Het kabinet wil dat er in 3 jaar tijd structureel 900 miljoen gulden bezuinigd wordt op de opvang van asielzoekers. Dit betekent, dat in 2004 het totale COA budget bijna gehalveerd is!

Een woordvoerder van het COA stelt desgevraagd dat zelfs bij een teruglopend aantal asielzoekers dat gebruik maakt van de centrale opvang, de vestiging van kleinere (permanente) centra zelfs binnen het huidige budget niet mogelijk is. Met name de kosten voor infrastructuur (gebouwen) en personeel dienen immers flink te stijgen.