Er komen harde doelen wat betreft de CO2-uitstooteisen voor auto’s en busjes, zo moet de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte auto’s in 2030 55% minder zijn en 50% minder voor busjes. De uitstoot moet nul zijn in 2035. Eickhout benadrukt zijn belangrijkste winstpunt uit de onderhandelingen: “Voorheen waren de doelen te zwak omdat veel autofabrikanten een korting op hun doel kregen als ze relatief veel elektrische of hybride auto’s verkochten. Dat systeem hebben we nu verbeterd, waardoor er nog sneller meer elektrische auto’s op de weg zullen komen.”
Vanaf het begin van de onderhandelingen werd er een fundamentele discussie gevoerd over synthetische brandstoffen en of de wet daar ruimte voor moet bieden. Eickhout: “Gelukkig bleef het 100%-doel overeind, waarmee de markt volledig elektrisch wordt. Synthetische brandstoffen zijn duur, inefficiënt en schaars; dus geen oplossing voor de verduurzaming van nieuwe auto’s. Toch zetten enkele landen en politieke partijen er dogmatisch op in. Die lobby hebben we gelukkig weten af te slaan.”