GroenLinks heeft een plan gepresenteerd om de P.C. Hoofttractor van onze wegen te weren. Deze enorme terreinwagens worden nauwelijks gebruikt voor zwaar terrein, maar zijn een statussymbool om lekker mee te shoppen. GroenLinks wil deze zeer gevaarlijke en vervuilende wagens zoveel mogelijk weghouden uit woongebieden en bij scholen, net als in Parijs en Londen.
'De Land Rover Freelander is de 'real thing'. (..) Want dit is vooral ook een Land Rover voor op de (snel)weg en in de stad; voor de 'urban jungle'.'
Met deze tekst promoot Rover zijn PC-Hoofttractoren. De stadsomgeving, met fietsers en spelende kinderen is kennelijk een jungle. Een gebied waar je met extra grote en zware wielen en een stalen voorkant doorheen mag crossen. Onkwetsbaar, de baas over de rest. Deze auto’s, die officieel Sports Utility Vehicle (SUV) heten, slurpen vele malen meer benzine dan normale auto's, maken extra herrie en nemen veel meer plaats in. Maar het belangrijkste is dat ze veel gevaarlijker zijn: ze zijn acht maal dodelijker bij een ongeluk dan normale personenauto's. Niet voor de bestuurder van de SUV, maar voor degene die wordt aangereden.
Volgens GroenLinks is er voor deze 'tractoren' geen plaats in ons land. Nu al vallen er jaarlijks 1100 verkeersdoden en tienduizenden gewonden. Die aantallen moeten worden teruggedrongen. Daarom wil GroenLinks de allergrootste wagens niet meer toelaten op onze wegen. Daarnaast wil GroenLinks de rest van deze 'tractoren' extra belasten bij aanschaf. Bovendien mogen deze auto's niet meer in de buurt komen van scholen, om kinderen niet extra in gevaar te brengen.
Tevens wil de fractie de 'koeienvanger' verbieden. Dit is de stalen bumper die vaak op dit soort auto's wordt gemonteerd. Deze constructie staat volgens sommigen stoer, maar is dodelijk voor andere verkeersdeelnemers.
Gemeenten kunnen nu reeds in hun gemeentelijke verordening maxima over de grootte van auto’s opnemen. Op deze wijze kunnen ze de PC-Hoofttractor zoveel mogelijk weren in de stedelijke gebieden door ze geen parkeervergunning te geven. In Parijs worden binnenkort vergelijkbare maatregelen ingevoerd.
Kamerlid Wijnand Duyvendak zal deze voorstellen naar voren brengen in het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid op woensdag 13 oktober. Tevens zijn alle gemeentelijke fracties van GroenLinks benaderd om, net als in Parijs, via de parkeerverordening de tractoren te weren.
3VO, de organisatie voor verkeersveiligheid heeft bij het opstellen van deze notitie geholpen en ondersteunt de voorstellen.
De nota is te vinden op:
http://www.groenlinks.nl/2ekamer/notities/Notitie.2004-10-13.5507/publication/download_file
Wijnand Duyvendak