In de resolutie roept het Parlement de Bulgaarse regering op om corruptie strenger te bestrijden en af te zien van juridische hervormingen die de onafhankelijkheid van de rechtsstaat in gevaar brengen. Strik: “Het is hoopgevend dat een meerderheid van de politieke groepen in het Europees Parlement zich hier vandaag duidelijk tegen uitspreekt.”

Toezicht

Sinds de toetreding in 2007 staat Bulgarije onder toezicht van het Coöperatie en Verificatie Mechanisme (CVM). Hierin monitort de Europese Commissie de naleving van EU-toetredingseisen op het gebied van rechtspraak en corruptie. De Europese Commissie moet nog beslissen of ze dit monitoringsmechanisme door zal zetten, maar noemde de voortgang van Bulgarije in de laatste voortgangsrapportage ‘voldoende’. Het Europees Parlement roept de Europese Commissie nu op om het CVM te blijven inzetten.

Strik: "Het zou een heel slecht signaal zijn als de Commissie beslist te stoppen met het toezicht, juist nu de praktijken van corruptie en schendingen van de rechtsstaat een hoogtepunt bereiken. De Commissie moet niet minder, maar méér  doen. Zo laten we zien dat schendingen van de rechtsstaat in de EU niet worden getolereerd. Dit mechanisme is  een van de effectiefste manieren om de problemen aan te pakken. Als we nu niet ingrijpen, is het risico echt dat het land Polen of Hongarije achterna gaat."

Christendemocraten

De partij van de Bulgaarse premier Bojko Borisov is lid van de Europese fractie van christendemocraten (EVP). De partijen uit deze fractie, waaronder het CDA, stemde tegen de resolutie. Strik: "Het is onbegrijpelijk dat partijen die het belang van de rechtsstaat en mensenrechten onderschrijven, tegelijkertijd tegen deze resolutie stemmen om hun partijgenoten te beschermen. Politici die lak hebben aan de rechtsstaat zouden geïsoleerd moeten staan in het Europees Parlement, maar zolang de grootste partij in het Europees Parlement deze praktijken tolereert voelen partijen zich gesterkt om de grenzen van de rechtstaat op te zoeken."