Strik is blij dat het Parlement nu ook pleit voor een aantal  verbeteringen waar de Groenen hard voor gestreden hebben, zoals een verplicht herverdelingsmechanisme en een procedure die toeziet op de bescherming van mensenrechten en daarmee pushbacks tegengaat. 

“Als Groenen hebben we ons altijd hard gemaakt voor meer solidariteit en een eerlijke verantwoordelijkheidsverdeling tussen lidstaten, waarbij we bovendien zorgen voor goede, gemeenschappelijke procedures die de rechten van deze groep mensen volledig respecteren. We waren daarom heel kritisch op de voorstellen die de EU-Commissie deed voor de vier verordeningen, die op al deze punten tekortschieten. "In de onderhandelingen met het Parlement hebben we gelukkig veel kunnen verbeteren, al zijn de vandaag aangenomen teksten nog altijd niet het effectieve, eerlijke en humane systeem zoals wij dat voor ogen hebben”, aldus Strik.

Een grote verbetering voor GroenLinks is het verplichte solidariteitsmechanisme als de migratiedruk op landen toeneemt. Dit systeem is onderdeel van de ‘asiel- en migratiebeheerverordening’, die de huidige Dublin-verordening moet vervangen. “De crux van het falende asielbeleid zit in het gebrek aan solidariteit tussen de EU-lidstaten. Het feit dat we landen nu verplichten om vluchtelingen op te nemen uit andere EU-landen in tijden van migratiedruk is een enorme verbetering ten opzichte van de huidige situatie, waarin het overnemen van asielzoekers volledig afhankelijk is van de politieke wil van lidstaten.” 

Ook is Strik positief over het monitoringsmechanisme in de screeningsverordening, dat moet toezien op naleving van mensenrechten. Dit zou niet alleen gelden voor de screeningsprocedure, maar ook bij grensbewaking. “Hiermee hebben we eindelijk een instrument in handen om pushbacks bloot te leggen en deze grove en gewelddadige schendingen van het recht op asiel te bestrijden. In de onderhandelingen die volgen met EU-lidstaten hierover, doe ik er alles aan om dit voorstel te behouden.”

Tegelijkertijd zitten er nog altijd veel problematische onderdelen in de aangenomen voorstellen van vandaag.  “De crisisverordening maakt het bijvoorbeeld mogelijk om beslis- en detentietermijnen te verlengen in tijden van crisis. Het legaliseren van dit soort afwijkingen heeft niet alleen een zwaar nadelig effect op asielzoekers, maar ondergraaft ook de gezamenlijkheid van het Europese asielsysteem”, aldus Strik. Ook over de asielprocedure-verordening is zij kritisch: “De asielprocedure-verordening maakt het nu mogelijk om volwassenen en kinderen boven de 12 langdurig aan de grens gevangen te houden in asiel- en terugkeergrensprocedures met verminderde waarborgen. Ook wordt het hiermee mogelijk om asielzoekers al uit te zetten terwijl ze nog hun beroep op een afwijzing afwachten.” 

Toch is Strik blij dat er nu een belangrijke nieuwe stap is gezet richting het aannemen van het asiel- en migratiepact, hoewel over de vandaag aangenomen teksten nog altijd onderhandeld moeten worden met de EU-lidstaten, om tot de definitieve Europese wetten te komen. “We hebben er altijd op aangedrongen dat het pakket als geheel moet worden aangenomen, inclusief het noodzakelijke solidariteitselement in de asiel- en migratiebeheerverordening. Er mag geen eenzijdige focus zijn op de veiligheidsgerelateerde wetten, zonder een oplossing voor het onderliggende probleem:  een oneerlijke verantwoordelijkheidsverdeling. EU-landen zijn nu aan zet om tot overeenstemming te komen over solidariteit. Als hen dat uiterlijk deze zomer niet lukt, moeten we de onderhandelingen over andere onderdelen van het pakket stopzetten.