Gisterochtend kondigde de gastpresentator van WNL het volgende programma aan: “En dan nu: het fake news journaal.”

De campagnestrategie van Baudet is om steeds een nieuwe rel te creëren. Het is het playbook van Trump. Hij waarschuwt dat de verkiezingen oneerlijk kunnen gaan verlopen. Noemt het Neurenberg-tribunaal illegitiem.

Extreemrechts speelt een smerig spel waarin ze elke keer een stap verder gaan om aandacht en helaas krijgen ze die aandacht al jaren onevenredig veel. Meer ophef is meer reacties is meer clicks is meer geld. Zo krijgen hun walgelijke ideeën zuurstof en volgers.

FvD en PVV hebben het liefst dat iedereen de hele dag bezig is met een reactie op wat ze nu weer hebben gezegd, zodat er minder ruimte overblijft voor de strijd voor onze eigen groene en linkse idealen.

Toch is het belangrijk om niet mee te gaan in de normalisatie van racisme, seksisme, antisemitisme en moslimhaat. Bijvoorbeeld een ‘ministerie van de-islamisering’ uit het verkiezingsprogramma van de PVV. Het erge is, we lijken er bijna niet meer van op te kijken. Maar dat een grote partij in Nederland in de Tweede Kamer een groep Nederlanders hun grondrecht wil ontnemen om het belijden van hun geloof, is niet normaal.

Zoals een analyse hierover in het NRC terecht schreef: ‘Het non-discriminatiebeginsel (art. 1), de godsdienstvrijheid (art. 6), het gelijke kiesrecht (art. 4) en de en de onderwijsvrijheid (art. 23) worden allemaal in de kern aangetast.’

We mogen nooit wennen aan het opzetten van groepen tegen elkaar en het zaaien van tweedeling waar die er niet is. Dus blijft het belangrijk om een grens te trekken. Zo blaast Baudet voortdurend op een hondenfluitje en doet weinig moeite om associaties met het fascisme verre van zich te houden. Het is belangrijk om ons te blijven uitspreken en niet mee te gaan in de normalisatie van racisme, seksisme, lhbti-haat, antisemitisme en moslimhaat.

Dit probleem is groter dan alleen deze twee partijen: onze samenleving staat onder gevaar van groeiend extreemrechts volgens de AIVD. Dit gebeurt ook in de VS, in Duitsland en in andere Europese landen. Het gevaar is om te denken dat het hier wel meevalt, omdat je het zelf niet meemaakt. Discriminatie is geen probleem van de ‘ander’, het is een probleem van ons allemaal. Het ondermijnt onze samenleving. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid om ons daartegen te verzetten.

Ons doel is dan ook helder: samen moeten we Nederland fixen. 15, 16 en 17 maart staat niet alleen het bestaansrecht van onze planeet op het spel, maar ook het bestaansrecht van Nederlanders die dag in dag uit worden uitgesloten. Waar extreemrechts wint bij polarisatie, winnen wij als samenleving als we elkaar vertrouwen en vasthouden. Ons niet uit elkaar laten spelen door haat.

Daarom zijn de verkiezingen op 17 maart zo belangrijk. Ga stemmen. Stem voor gelijkwaardigheid.