GroenLinks-Europarlementariër Kim van Sparrentak schreef eerder namens het Europees Parlement een voorstel over hoe Europa kan zorgen voor meer betaalbare woningen: ”Deze studie laat zien hoe grote investeerders Monopoly spelen met onze huizen. Huizen worden hierdoor beleggingsobjecten om grote winsten mee te maken, in plaats van een plek om te wonen. In plaats van dit probleem aan te pakken, faciliteren EU-regels juist deze trend. De EU moet erkennen dat het een rol moet spelen bij het waarborgen van betaalbare woonruimte als grondrecht. We hebben strikte regels nodig om te voorkomen dat investeerders onze woningvoorraad overnemen.”

De onderzoekers brachten vastgoedtransacties in verschillende steden in heel Europa in kaart. Daarbij ontdekte ze dat het opkopen van huizen snel toeneemt. Zo bezitten grote beleggers nu drie keer zo veel vastgoed in Europa als 10 jaar geleden. “We zien dat de woning- en huurprijzen nu al door het dak gaan, terwijl de studie laat zien dat de echte toename van het opkopen nog gaande is. We hebben duidelijke regels voor investeerders nodig, net als een bewoningsplicht en een huurplafond.”

Lees de samenvatting hier. En bekijk hier de data en grafieken.

Maak wonen betaalbaar voor iedereen

MAAK WONEN BETAALBAAR VOOR IEDEREEN

Wonen is een recht, geen verdienmodel. De wooncrisis is een politieke keuze, en het is aan de politiek om met oplossingen te komen. Maak wonen weer betaalbaar voor iedereen!

Eens? Teken en deel deze petitie!

Hoe maken we wonen weer betaalbaar?

Huizen zijn bedoeld om in te wonen, niet om winst mee te maken. We bevinden ons in de grootste woningcrisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Er is een groot gebrek aan goede en betaalbare woningen, de huizenprijzen blijven stijgen en de wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn veel te lang. De stress bij huizenzoekers stijgt, en het aantal daklozen is in de afgelopen 10 jaar verdubbeld.

Hoe het zover heeft kunnen komen? Jesse legt het je uit in deze video.

Liever lezen? 👉 Eerlijk wonen